Om vast te kunnen stellen of er sprake is van structureel en reëel evenwicht is het belangrijk inzicht te hebben in welke baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. De algemene richtlijn bij het onderscheid tussen incidenteel en structureel is dat er sprake is van een incidenteel budget wanneer dit gedurende maximaal drie jaar beschikbaar wordt gesteld. In het hiervoor gepresenteerde totaaloverzicht van baten en lasten zijn zowel de structurele als de incidentele posten opgenomen. Onderstaand overzicht geeft alleen de incidentele baten en lasten weer die in de begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 zijn opgenomen.
(Bedragen x € 1.000) | ||||||
Progr | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
1 | Bestuurlijke zaken | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Veiligheid en handhaving | Overige posten | 8 | 0 | 0 | 0 |
3 | Dienstverlening | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterking organisatie | 30 | 30 | 0 | 0 | ||
4 | Omgevingskwaliteit | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingswet | 150 | 0 | 0 | 0 | ||
5 | Zorg en ondersteuning | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Sociale basis | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisonderwijs huisvesting | 250 | 250 | 500 | 0 | ||
Mutatie boekwaarde vaste activa | 0 | 235 | 0 | 0 | ||
Asiel/inburgering, leerbaarheidstoets | 93 | 0 | 0 | 0 | ||
7 | Duurzaamheid | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Spuk Klimaat- en Energiebeleid | 910 | 919 | 0 | 0 | ||
8 | Lokaal ondernemerschap | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterken centrumfunctie(s) met centrummanager (AM) | 50 | 50 | 0 | 0 | ||
9 | Openbaar groen, water en infra | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringsprogr. Behoud station Maarn | 75 | 0 | 0 | 0 | ||
UVP Actualisatie GVVP 2024 | 75 | 0 | 0 | 0 | ||
10 | Grondzaken en vastgoed | Overige posten | 11 | 67 | 67 | 66 |
Stelpost onderhoudslasten | 50 | 0 | 0 | 0 | ||
Grondexploitatie | 2.080 | 648 | 3.746 | 0 | ||
Uitvoeringsprogramma | 397 | 310 | 65 | 0 | ||
11 | Alg Dekkingsmiddelen | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | Overhead | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterking organisatie | 126 | 126 | 0 | 0 | ||
cyber weerbaarheid I specialist ed | 39 | 0 | 0 | 0 | ||
13 | VPB | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | Onvoorzien | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele lasten | 4.344 | 2.634 | 4.378 | 66 | ||
Baten | ||||||
Incidentele baten | ||||||
1 | Bestuurlijke zaken | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Veiligheid en handhaving | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Dienstverlening | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Omgevingskwaliteit | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Zorg en ondersteuning | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Sociale basis | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Duurzaamheid | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Spuk Klimaat- en Energiebeleid | 910 | 919 | 0 | 0 | ||
8 | Lokaal ondernemerschap | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Openbaar groen, water en infra | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Grondzaken en vastgoed | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Grondexploitatie | 4.662 | 648 | 3.746 | 0 | ||
11 | Alg Dekkingsmiddelen | Overige posten | 8 | 0 | 11 | 0 |
Versterken centrumfunctie(s) met centrummanager (AM) | 50 | 50 | 0 | 0 | ||
12 | Overhead | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | VPB | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | Onvoorzien | Overige posten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 5.631 | 1.616 | 3.757 | 0 | ||
Saldo incidentele lasten en baten | 1.287 | -1.018 | -621 | -66 | ||
Progr | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2026 | |
Waarvan verrekend met reserves | ||||||
Onttrekkingen | ||||||
10 | Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’ | 11 | 67 | 67 | 66 | |
Totaal onttrekkingen | 11 | 67 | 67 | 66 | ||
Toevoegingen | ||||||
10 | Algemene reserve | 4.336 | 1.753 | 1.753 | 1.753 | |
Totaal toevoegingen | 4.336 | 1.753 | 1.753 | 1.753 | ||
Saldo verrekening met reserves | 4.325 | 1.686 | 1.686 | 1.687 | ||
Netto incidentele lasten en baten | 3.038 | 2.704 | 2.307 | 1.753 |
Onderstaand volgt een toelichting op de belangrijkste incidentele posten per programma als de waarde daarvan groter is dan € 100.000.
Lasten
Programma 4 Omgevingskwaliteit
- In de kadernota 2022 is aangegeven dat de implementatie van de Omgevingswet hogere lasten met zich meebrengt. Door de gekozen implementatiestrategie voorzien we voor de jaren 2022 tot en met 2024 meer kosten ten behoeve van de implementatie (ca. € 150.000) dan in 2021 geraamd. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat het uitwerken van het Omgevingsplan en het werken met Omgevingsprogramma’s eerder als PM waren opgenomen. Ook voor het implementeren en vervolgens verbeteren van de (nieuwe) Omgevingswetprocessen waren geen kosten geraamd.
Programma 6 Sociale Basis
- Een budget van € 250.000 voor financiering van tijdelijke huisvesting of sloopkosten van oude opstallen, voortkomend uit het vastgestelde Integraal HuisvestingsPlan (IHP), de langetermijnvisie voor onderwijshuisvesting.
Programma 7 Duurzaamheid
- Een toegekende specifieke uitkering Klimaat en Energiebeleid voor € 910.000. Zie toelichting bij lasten onder programma 7.
Programma 10 Grondzaken en vastgoed
- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2022 is verwerkt in de begroting 2024.
- Bij het uitvoeringsprogramma 2023-2026 zijn een aantal budgetten zoals voor wonen, groen, verduurzaming en organisatie incidenteel toegekend.
Overhead:
- Versterken organisatie voor een periode van 3 jaar zoals besloten bij de begroting 2023-2026. Bij de kadernota is zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld om de noodzakelijke randvoorwaarden van het uitvoeringsprogramma te realiseren voor 2024-2026.
Reserve:
Er worden diverse bedragen aan de algemene reserve toegevoegd in 2024
- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2022 is verwerkt in de begroting 2024 € 806.000
- Uitvoeringsprogramma, verbetering financiële positie € 1.500.000
- Amendement Inzet extra inkomsten uit belastingverhogingen € 253.000
Baten
Programma 7 Duurzaamheid
- Een toegekende specifieke uitkering Klimaat en Energiebeleid voor € 910.000. Zie toelichting bij lasten onder programma 7.
Programma 10 Grondzaken en vastgoed
- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2022 is verwerkt in de begroting 2024.
Voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo is het ook van belang om aan te geven welke mutaties in de reserves structureel van aard zijn. In onderstaand overzicht zijn de structurele reservemutaties geduid.
Structurele reserve mutaties | (Bedragen x € 1.000) | |||||
Progr | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekkingen | ||||||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Toevoegingen | ||||||
10 | Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’ | 77 | 107 | 107 | 107 | |
Totaal toevoegingen | 77 | 107 | 107 | 107 | ||
Saldo structurele reservemutaties | 77 | 107 | 107 | 107 |
Bedragen > € 50.000 worden hierna toegelicht:
Toevoegingen
Reserve revolverend fonds Energieneutraal
De reserve revolverend fonds Energieneutraal heeft als doel om de realisatie van toekomstige duurzaamheidsinvesteringen financieel te kunnen dekken. De ambities om in 2035 klimaatneutraal te zijn vormen hiervoor de basis. De opbouw van de reserve is gevoed uit de eenmalige besparingen op eenmalige (exploitatie-)lasten en kapitaallasten.